Pili Air Sinki Tercabut!!

by - 11:49 AM

 Aku baru je experience sesuatu yang tak sihat untuk jantung ku pagi tadi. Kepala pili air rumah sewa tercabut!!! Arghh panik weh dah lah lambat nak pergi kerja tiba-tiba kepala air tu tercabut.




Cerita dia start dengan aku bangun nak pergi mandi pastu tengok pressure air yang keluar tu sangat lah perlahan, aku pun pusing sikit pili yang dekat dengan sinki nak gosok gigi tu. Tapi pressure air masih lagi slow ya amat.

Aku pun pusing lah pili kat singki tempat basuh pinggang tu. Dengar lah bunyi air lalu makin kuat tapi pressure air masih slow. Aku pun tak tau nak buat apa, biar je lah aku pun mandi and bersiap nak pergi kerja.

Pastu masa mandi tu air makin turun banyak dari atap tu. Aku stress lama-lama sebab bunyi kuat and air melempah. Bila dah siap mandi tu aku pun pergi lah balik tempat kedua2 pili tu nak tutup, pili pertama okay dah tutup. Pili kedua tu pulak, bila nak pusing dia tak jadi apa. 

Aku pun pelik lah, aku try pusing lagi sekali kau terbukak terus. Mungkin aku tersalah pusing kot, aku pusing ke arah nak bukak makin besar, bukan nya nak bukak makin tutup. Tapi aku bukan nya sengaja. Aku memang niat nak tutup tu so aku pun pusing dengan niat nak tutup tapi mayba aku tersalah pusing sebaliknya tanpa sengaja.

Lalu tercabut lah pili air tu dengan disebabkan pressure air yg kuat. Haih ni la pasal aku tak suka pegang pili air. Patut nya kau biar kan je air slow, bukan nya tak biasa. Tapi tulah aku ingat kan aku dah betul, bukak pili air sikit pastu tutup lah.

Rupa-rupanya (maybe) bila aku nak tutup tu, aku pusing ke arah yang salah. Memang melimpah lah air tu cerita dia. Memang banjir lah dapur tu. Aku pulak nak tutup air tu tak boleh sebab pressure air tu kuat weh, terus melimpah ke rumah bawah.

Aku pun panik lah sebab air melimpah, dengan banjir nya dengan aku nak pergi kerja lagi. Terus call kak zaza tapi dia tak angkat pula. Aku pergi call Wana haha tapi dia tengah kerja. Aku pun jemmm tapi tak boleh nak buat apa, aku call lah kak Zaza balik. Tapi suami dia angkat kot, mesti dia pelik dengar suara aku yang panik pastu last-last dia pass phone dekat kak Zaza.

Last last kak Zaza suruh aku tutup pili air kat bawah. Aku pun lega lah sikit sebab dah ada solusi. Hahaha bengong kan. Padahal itu je lah solusi yang ada. Aku pun bersiap gosok and pakai tudung cepat-cepat pastu turun bawah cepat-cepat. Aku macam nak keluar dari situasi tu, taknak dah duduk situ. Stress pulak air makin keluar.

Tapi ada lagi satu masalah pula, dah aku tak tau pili air yang mana satu pulak yang kat bawah tu. So kak Zaza kata tengok paip mana yang menghala ke rumah dia. Aku nak tengok pili menghala ke rumah mana pun tak boleh sebab air tengah mencurah-curah dari atas. Kalau pergi nanti baju kerja aku basah. Last-last aku tutup je semua pili kat bawah tu hahaha.

Kesian pulak rumah orang lain tapi nak buat gimana saya tak boleh tengok pili ke arah mana satu rumah sewa tu. So bila dah tutup semua pili maknanya salah satu akan menghala ke rumah tu lah. Aku harap aku tutup pili air yang betul.

Pastu dah tutup pili air tu terus mesej kak Zaza. Sekarang tengah tunggu kak Zaza update. Masa tengah tunggu train tu, dalam usaha nak tenangkan diri sendiri, aku pikir tak baik betul situasi ni untuk jantung aku. And aku terfikir macam mana lah kalau aku duduk sorang-sorang yer. Aku nak call siapa? Macam mana kalau tu rumah aku and pili air terbukak? Ni mujur lah harini memang kak Zaza nak datang weh.

Pastu macam mana aku nak tinggal hidup berdikari sorang-sorang kalau benda macam ni pun aku tak boleh settle. Wehhh aku baru first time kot hadapi semua ni, aku tak pernah belajar kat mana-mana pun pasal pili air tercabut ni nak kena buat apa. Mungkin benda simple nak pusing pili ke arah mana pun aku masih belajar.

Huaa sedih lah jugak sebab aku rasa helpless dalam situasi tadi. Biasanya aku akan relax juga kalau ada masalah tapi maybe sebab masalah air mencurah ni akan involve banyak lagi masalah seperti dapur jadi banjir, air turun ke rumah orang lain dan boleh jadi whatsapp jiran tetangga jadi kecoh.

Bapak overthinking kan aku huhu. Weh taccod. Ni pun sekarang aku berharap yang aku tutup pili air bawah tu dengan betul. Sebab takut jugak kalau jadi banjir kat rumah tu habis lah semua barang-barang dalam rumah tu basah. Banyak benda dalam rumah tu akan rosak and aku kena bayar ganti rugi.

Aduh tiba-tiba aku jadi makin panik pula memikirkan semua ni. Tiba-tiba aku terfikir macam mana kalau aku tak tutup pili air yang betul? Macam mana kalau aku tutup pili air yang salah and rumah tengah banjir sekarang at the same time aku tengah update blog ni? Macam mana kalau pusing sebenarnya clockwise tapi aku pergi pusing anti clockwise dan rumah makin banjir. Aduh tapi aku tengah kerja huhu.

Ya Allah tolong lah bantu hamba Mu ni Ya Allah. Buatlah supaya aku dah tutup pili yang betul. Buatlah supaya kak Zaza datang cepat-cepat kat rumah tu and tolong tengokkan sama ada aku dah tutup pili air yang betul atau aku tutup pili air yg salah. Huaaaa tacodd

You May Also Like

0 Comments